Sider

fredag 14. mai 2010

Bunadsskjorta

Nå har jeg strøket bunadsskjorta og korpsskjorta hele tre dager før den store dagen 17.mai. Det har sant å si aldri før skjedd. Det helt vanlige er etter midnatt natta før.

Når man står der med sprayflaska og strykejernet over ei meget krøllete linskjorte sprenger mange tanker seg på. Før vasket jeg alltid skjorta i vaskemaskinen - det skjer aldri igjen. Denne vakkert broderte skjorta har min mor sittet atskillige timer og strevet med, faktisk flere år før jeg stod konfirmant i ny vakker bunad. Hun syntes aldri at jeg skulle putte den i maskina... men livet var annerledes før.

Ermene ble dessuten alltid strøket med "pers"..helt feil ifølge bunadspolitiet, men damer under 40 kan tillate seg sånne snarveier. Nå føler jeg på en måte presset, vil gjerne at de "der ute" skal se at jeg faktisk kan få til skjorta noen lunde. Så i år er det ingen pers på armene, de er runde og blir MYE fortere skrukkete 17.mai. Skjorta er dessuten strøket ogå på den delen som havner inni skjørtet..

Viktigst av alt: Jeg la ekstra flid i å stryke den fin bak! For samme hva de sier om framsnakking og alt det der, det er nok når man står med ryggen til at folk får seg til å glo.

Jeg har ett eneste ønske for 17.mai: At de som vil glo gjør det bak - ikke fram og at de som vil ofre et smil på dagen gjør det foran -ikke bak. Det er ett snilt ønske som jeg er helt sikker på at jeg får oppfylt!

Nå haster jeg videre, premieutdelingen er godt i gang.. Ferdig strøket skjorte belønnes nemlig med rødvin og avslappet stemning!

..så synger Ann Grethe Preus: "Verden er et vakkert sted" : Nattens dronning synes også det og ønsker det samme for deg! Samtidig må vi aldri glemme at for noen er det "helvete på jord" - dessverre.

God fredag!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heisan!!!
Dagens lure tips er som følger: Legg bunadsskjorta i fryseren over natta, etter at du har dynka den godt! Mye enklere å stryke da, nemlig!
...snart er det 17. mai igjen...ganske snart, iallefall...
Hilsen AG på Lesja

Nattens dronning sa...

Takk for tipset AG:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...