Sider

mandag 26. november 2012

Heklet trekk til kaffelatte-glass


Koppvarmer til kaffe latte glass
Nattens dronning gikk lei av å hekle lykter og måtte rett og slett ha litt avveksling. Dessuten er hun ei ekte kaffekjerring... så da ble det prosjekt koppvarmere;-)

Dette trekket til kaffe-glass er for sarte hender som ikke vil brenne seg eller det kan fungere som koppvarmer. Eller sikkert mest for de som bare vil pynte glassene/koppene litt! Garn og farge kan varieres etter sesong.

Du trenger kaffeglass; for eksempel IKEA sine), heklenål nr 4 og grovt ullgarn (jeg har brukt Trysil sportsgarn fra Europris, ett nøste rakk akkurat til 3 trekk.)


Forkortelser: Luftmaske (lm) , fastmaske (fm), stav (st), kjedemaske (kjm)
Første stav i hver omgang byttes alltid ut med tre luftmasker. Siste maske i hver omgang festes til første stav med en kjedemaske.
Gjenta fra * til * så mange ganger som angitt.


1.omgang:
Hekle 48 lm som settes i ring med kjm. Hekle *1 st, 1 lm* rundt hele ringen - hopp over en lm i ringen  mellom hver stav. Du skal ende med 24 "ruter" rundt.


2.omgang:
Hekle vifter i hver tredje rute rundt hele ringen.
En vifte består av to staver + to luftmasker (luftmaskebue) + to staver.
På "heklespråket": *2 st, 2 lm, 2 st* gjenta totalt 8 ganger. Avslutt med kjm mot 1.st i 1.vifte i ringen.
Det blir 8 vifter rundt. Sjekk nå at omkretsen stemmer med glasset du skal bruke trekket på. Det må sitte litt  stramt så glasset ikke glir gjennom. Fjern eller legg til 6 m  / 3 ruter for hver vifte hvis du skal endre størrelsen.

3.- 10.omgang:
Start med 1 kjm i 2.stav i første vifte for å komme deg opp til første luftmaskebue. Hekle så en vifte i hver av luftmaskebuene og avslutt med kjm i første vifte.

Fest trådene - skjenk deg en kopp kaffe latte eller te!
Koppvarmere heklet av vifter 

LYKKE TIL!

Hvis du bruker oppskriften setter jeg stor pris på om du legger igjen en kommentar om hvordan det gikk:-)

Kaffeglasset kan sikkert også brukes til heklet lykt

2 kommentarer:

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Helgoland! Ser ut som om jeg bare må lære meg heklekunsten fortere enn svint... Fikk plutselig en haug av idéer til de sykeste ting som kan bekles med heklerier :)

Takk for at De følger!
Blomsterstjernen

Anonym sa...

Se min kjole,
den er altfor liten.
Alt hva jeg eier,
det er smått som den.
Det er fordi jeg
elsker sjokolade,
og fordi
potetgull er min venn.....

Så da skulle vel nyttårsforsettet være ganske opplagt.....

RIKTIG GODT NYTTÅR TIL DEG OG DINE!!!

Klem fra AG.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...